Kilka dni temu US Army poinformowała, ze program robotycznego pojazdu bojowego (RCV) wchodzi w nową fazę. Mimo, że nie ogłoszono jeszcze zwycięzcy, wybrano 8 przedsiębiorstw, które wezmą udział w stworzeniu prototypów autonomicznego oprogramowania pozwalającego przyszłej flocie pojazdów bezzałogowych poruszać się i działać na polu walki. W ten sposób powstać ma gotowy prototyp pojazdu.
Zespół wojskowy Steve’a Herricka współpracuje z Jednostką Innowacji Obronnych (DIU) w ramach projektu autonomicznych pojazdów naziemnych, a po opublikowaniu dwóch zapytań ofertowych i otrzymaniu 110 odpowiedzi zawężono pole dostawców i pogrupowano ich w trzy obszary — autonomiczna nawigacja, uczenie maszynowe i integrowanie systemów oprogramowania.
Cztery podmioty – Forterra, Kodiak Robotics, Neya Systems i Overland AI – zajmą się autonomiczną nawigacją, dwa kolejne – Applied Intuition i Scale AI – zmierzą się w uczeniu maszynowym, a dwa ostatnie – Anduril i Palantir – będą konkurować o pozycję integratora systemów oprogramowania. Nie ujawniono szczegółów dotyczących wartości przyznanych kontraktów, przyszłych procesów oceny i harmonogramu ostatecznej selekcji.
– Wspólnie przedsiębiorstwa będą wspierać program w opracowywaniu solidnego, wydajnego i zgodnego systemu oprogramowania, który może działać w różnych trybach autonomicznych i szybko integrować różne podzespoły gdy tylko staną się dostępne – poinformowała DIU w komunikacie prasowym.
US Army od dłuższego czasu poszukuje autonomicznych pojazdów bojowych, a nawet zrezygnowała z planu nabycia wozów trzech kategorii: RCV-Light, -Medium i -Heavy. Jednak po eksperymentach z lekką i średnią kategorią wagową wojska lądowe ponownie zmieniły plany i zdecydowały się najpierw skupić na opracowaniu mniejszego pojazdu i oddzielić część sprzętową (pojazd bojowy) od części oprogramowania / autonomii.
RCV powinny mieć wymiary mniejsze niż 5,69 m x 2,23 m x 2,39 m, ważyć mniej niż 10 tys. kg. i nadawać się do transportu wiropłatami. Wersje bojowe powinny być zdolne do niszczenia lekko i średnio opancerzonych celów i być zdolne do integracji systemów samoobrony, ppk lub dział bezodrzutowych.
Cztery przedsiębiorstwa rywalizują obecnie o wyprodukowanie takiego pojazdu dla US Army. McQ, W zeszłym roku Textron Systems, General Dynamics Land Systems i Oshkosh Defence otrzymały kontrakt na łączną kwotę 24,7 mln USD na pierwszą fazę projektu. Każde z przedsiębiorstw ma za zadanie dostarczyć do sierpnia dwa RCV do testów mobilności i współpracy z żołnierzami. Ocena posłuży następnie do wyboru jednego z podmiotów, który przystąpi do fazy II w roku budżetowym 2025. Zwycięzca otrzyma zadanie dostarczenia maksymalnie dziewięciu prototypów do roku budżetowego 2026 (Oshkosh w programie RCV, 2023-05-22).