Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zmodyfikowany projekt Alice

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Transport lotniczy, 01 maja 2024

Eviation zakończyła przegląd zmodyfikowanego projektu koncepcyjnego w pełni elektrycznego samolotu dyspozycyjnego Alice. Prace projektowe zrealizowała TLG Aerospace z Seattle (Eviation zleca prace projektowe TLG, 2023-08-06). Trwały one 9 miesięcy od ich zlecenia.

We wrześniu 2022 został oblatany 9-miejscowy demonstrator Alice w pierwszej wersji (Eviation Alice oblatany, 2022-09-27). Na podstawie wniosków z tego lotu zmodyfikowano projekt. Przede wszystkim konstruktorzy zmienili geometrię kadłuba. Pierwotnie Alice miał zwężający się kadłub w kształcie elipsy, a po modyfikacji ma stały przekrój poprzeczny, co nadaje mu bardziej typowy kształt przypominający rurę. Taka konfiguracja upraszcza procesy produkcyjne i serwisowe.

Wizja zmodyfikowanego samolotu dyspozycyjnego z napędem elektrycznym Alice / Ilustracja: Eviation

Oprócz zmodyfikowania kadłuba powiększono skrzydła i powierzchnie sterowe. Wzrosła dzięki temu maksymalna masa startowa, co pozwala pomieścić więcej akumulatorów. Duża komora na baterie jest zlokalizowana centralnie wewnątrz kadłuba, nad skrzydłem i za ostatnim rzędem siedzeń. Ułatwia to dostęp do akumulatorów dla ich wymiany i obsługi. W komorach można pomieścić różne typy akumulatorów, co pozwoli na ich modernizację w przyszłości.

Alice jest przeznaczony do przewozu dziewięciu pasażerów lub ładunku o masie do 1120 kg na odległość do 450 km. Eviation pierwotnie twierdziło, że Alice będzie miał zasięg 700 km, ale obniżyło tę wartość tuż przed pierwszym lotem. Uzyskanie pierwotnie planowanych parametrów uzależniono od udoskonalenia technologii akumulatorów.

Początkowo Eviation twierdziła, że Alice wejdzie do produkcji seryjnej w 2024. Teraz ten termin przesunięto na 2027.

Wartość uzyskanych dotąd zamówień na Alice przekracza 5 mld USD. Do klientów należą DHL Express, start-up niemieckich regionalnych linii lotniczych Flyvbird, południowokoreańska kompania leasingowa Solyu (Solyu wstępnie zamawia Alice, 2023-09-08), grupa leasingująca samoloty Monte, regionalne linie lotnicze Cape Air z siedzibą w Massachusetts, australijskie Northern Territory Air Service, Air New Zealand, meksykańskie regionalne linie lotnicze Aerus (Aerus chcą kupić 30 samolotów Alice, 2023-01-18), niemieckie regionalne linie lotnicze Evia Aero oraz GlobalX – dostawca lotów czarterowych i towarowych z Miami.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.